Veranderingen in het denken

Pubers weten meer dan basisschoolkinderen en kunnen dus over meer dingen nadenken. Het verstand van pubers kan meer aan en functioneert anders. Er zijn enkele belangrijke veranderingen.

Leerpotentie

De leerpotentie van je kind is nu heel groot. Een puber kan heel veel leren.

Verandering in aandacht

De aandacht neemt toe. Een puber kan bijvoorbeeld heel geconcentreerd met huiswerk bezig zijn, terwijl er keiharde muziek speelt. Muziek schermt af tegen allerlei geluiden op de achtergrond: kindergehuil, een startende auto of een klepperende deur. Een televisie die aanstaat leidt meestal wel af als je kind steeds even kijkt.

Focussen

Je puber kan zich beter op de kern van een probleem richten en wordt minder dan een basisschoolkind afgeleid door dingen die er niet toe doen.

Geheugen

Het geheugen van je puber kan steeds meer opnemen. Daar komt bij dat pubers systeem kunnen aanbrengen in wat ze moeten onthouden. Basisschoolkinderen kun je ezelsbruggetjes aanleren, pubers maken ze zelf.

Plannen

Pubers kunnen beter plannen en systematisch werken. Ze kunnen beter van tevoren bedenken hoe ze iets het best kunnen aanpakken. Als je puber spontaan aanbiedt om af te wassen, komt er vaak een vraag aan om over te onderhandelen, zoals zakgeldverhoging of een laat feest.

Huiswerk plannen is nog wel moeilijk

Pubers kunnen heel goed plannen voor iets wat hier en nu moet gebeuren, maar hebben moeite met plannen voor over een week of een maand. Verstandig huiswerk maken betekent vooruit werken en niet pas een dag van tevoren leren. Als pubers eenmaal aan het huiswerk beginnen, kunnen ze systematisch te werk gaan, maar ze zijn dan vaak te laat om de stof nog goed door te nemen. Daardoor kunnen leerlingen in de knoei komen: onvoldoendes halen en gedemotiveerd raken.

Betrouwbare bron Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Heb je een vraag? Bel ons op 0341 – 799 909 of neem online contact op