Verslag cliëntinspecteurs CJG Ermelo 2021
Samenvatting cliëntinspecteurs Ermelo 2021
Jeugdgezondheid 0-4 jaar
De ouders die geïnterviewd zijn, vertellen over positieve ervaringen die zij hebben met de medewerkers van de jeugdgezondheidszorg. Er wordt goed naar hen geluisterd. De medewerkers sluiten aan en geven goede tips en adviezen. Ze zien je staan als kind én ouder en geven je het gevoel dat je je geen zorgen hoeft te maken.
De ouders vertellen ook over nare ervaringen bij de binnenkomst. Ze kregen een gevoel dat er geen tijd voor hen was, een gevoel van lopende band werk. Ouders benoemen onvriendelijke, kwetsende opmerkingen te horen te krijgen. Dit geeft een naar gevoel, alsof je niet wordt gezien.
De ouders geven aan het in het algemeen belangrijk te vinden dat er de tijd voor hen wordt genomen, dat er interesse en aandacht voor hen is.
Jeugd- en Gezinswerkers (JGW)
De ouders die geïnterviewd zijn, vertellen over positieve ervaringen met de jeugd- en gezinswerkers. Ze denken mee en ze denken vooruit. Ouders zijn meestal (heel) tevreden over de begeleiding, om de volgende redenen:
Er wordt voortdurend goed afgestemd, vanaf het begin. Er wordt goed geluisterd en er is sprake van maatwerk, ook in wat er door het CJG geregeld wordt.
Ze zijn er voor ons allemaal (ouder, kind). Ze kijken hoe het met jou als ouder gaat. Dat is belangrijk en geeft een band, vertrouwensgevoel, gevoel gehoord en gezien te worden.
De jeugd- en gezinswerker was transparant en eerlijk waar het ging om belangen en geld. Dit werd genoemd in de context van samenwerking met het onderwijs. De ouder voelde zich hierin gehoord en serieus genomen door de jeugd- en gezinswerker.
Er heeft een ouder deel genomen aan een avond over autisme, vanuit CJG Harderwijk en dit als prettig ervaren. Zo’n avond helpt ouders zicht te krijgen op organisaties die wat voor hen kunnen betekenen.
Ouders ervaren een vertrouwd en veilig gevoel, een vertrouwde omgeving. Er is sprake van openheid, fijn dat er mee gedacht wordt in wat je nodig hebt.
De ouders vertellen ook wat ze missen in hun contact met het CJG/ met jeugd- en gezinswerkers.
Er was een ouder die haar verhaal niet deelde, omdat ze dacht dat het CJG er alleen voor kinderen was. Er wordt in het algemeen door ouders aangegeven dat ze niet altijd duidelijk hebben wat het CJG / wat een jeugd- en gezinswerker doet. Er wordt tijdens het eerste gesprek wel uitleg over gegeven, maar vanwege bijvoorbeeld spanning die zo’n eerste gesprek met zich mee brengt, wordt die informatie niet altijd door ouders opgeslagen. Ouders geven als tip om tijdens de bezoeken aan het consultatie bureau al meer over het hele CJG te vertellen en om informatie op papier mee te geven.
Wat biedt een CJG? Wat kan een jeugd- en gezinswerker betekenen, vanuit welke rol? Dit is ouders niet altijd duidelijk.
Ouders benoemen dat het CJG ook de rol van kennis- of informatiecentrum zou moeten hebben. Sommige ouders zijn er goed in zelf veel uit te zoeken, anderen niet. Het CJG kan hierin zelf meer initiatief nemen door informatie aan te reiken, mee te denken met ouders. Hierbij is maatwerk belangrijk, aansluiten bij de behoefte van de ouder en niet te snel invullen.
De ouders vinden ook dat de samenwerking tussen het CJG en het onderwijs verbeterd kan worden. Ze vragen nu zelf op school of het CJG ook betrokken kan worden/ uitgenodigd kan worden voor een gesprek. Ouders vinden ook dat er vanuit het onderwijs meer transparantie nodig is over geld en de verschillende belangen. Ze ervaren die transparantie vanuit het CJG wel. Als ouder kun je dan het gevoel hebben ertussen te zitten. Het is ook vermoeiend als partijen in zo’n gesprek niet op elkaar zijn afgestemd.
Sommige ouders ervaren geld en het onttrekken van gemeenschapsgeld als een drempel om bij het CJG aan te kloppen voor een verleningsbesluit/ voor hulp.
Sommige ouders hebben behoefte aan een ervaringsdeskundige of contact met andere ouders. Soms is dat laagdrempeliger of veiliger dan een professional. Het is onbekend bij ouders dat er MIM-moeders zijn, dat er een steunpunt huilbaby’s is en een Mama café. Het is wenselijk dat hier meer bekendheid aan wordt gegeven.
Er vertelde een ouder over een nare ervaring met jeugd- en gezinswerkers, waarbij de ouder niet het gevoel had gehoord en serieus genomen te worden. Deze ouder voelde zich niet veilig. Dan werkt de hulp niet. Ouders willen zich veilig voelen in hun contact met het CJG.
Het is belangrijk dat het CJG er is voor het hele gezin, maar hierbij moet goed afgestemd worden op de omstandigheden. Er komen ook ouders op het CJG die in aanraking zijn gekomen met huiselijk geweld. Het is dan belangrijk dat het CJG oog heeft voor veiligheid/ onveiligheid.
Soms werken ouders, of één van beide ouders niet mee of zijn ze (één van beiden) niet beschikbaar. Dit vraagt ook maatwerk. Wat zijn de omstandigheden, hoe luister je goed naar de betreffende ouder(s)?
Ouders geven in het algemeen aan dat zij het belangrijk vinden dat er sprake is van een warm welkom. Ze vinden het prettig als een jeugd- en gezinswerker vanuit rust een luisterend oor biedt, mee denkt en mogelijkheden aanreikt.
Ouders stellen empathie, geduld, goede afstemming en goede samenwerking op prijs. Het is belangrijk dat er aangesloten wordt bij wat iedereen nodig heeft.